Selim İleri – Nezihe Meriç Eserleri Özellikleri AYT
SELİM İLERİ (1949-…)
Roman, hikâye, anı, deneme gibi türlerde eser veren sanatçı pek çok senaryo da yazmıştır.
Roman ve hikâyelerinde İstanbul’da yaşanmış hayatı, yaşayanları, özellikleri edebiyatçıları anlatmak, canlandırmak, üzeri tozlarla örtülmüş anıları hafızalarda yeniden harekete geçirmek ister.
Hikâyelerini temel olarak yalnızlıktan doğan hüzün duygusu üzerine kurmuştur.
Daha çok modern insanın problemleri üzerinde yoğunlaşmıştır.
Eserleri
— Hikâye: Cumartesi Yalnızlığı, Pastırma Yazı, Dostlukların Son Günü, Bir Deniz Eteklerinde, Son Yaz Akşamı, Eski Defterlerde Solmuş Çiçekler, Hüzün Kahvesi
— Roman: Destan Gönüller, Her Gece Bodrum, Cehennem Kraliçesi, Ölüm İlişkileri, Bir Akşam Alacası, Yaşarken ve Ölürken, Ölünceye Kadar Seninim, Yalancı Şafak, Saz Caz Düğün Varyete, Hayal ve Istırap, Kafes, Mavi Kanatlarınla Yalnız Benim Olsaydın, Kırık Deniz Kabukları, Solmaz Hanım, Gramofon Hala Çalıyor, Yarın Yapayalnız, Mel’un—Bir Us Yarılması
NEZİHE MERİÇ (1925-2009)
Edebiyatımızda “hikâye” türünde ön plana çıkmıştır. İlk yazısından son yazısına kadar şiirsel bir dil kullanmıştır.
Eserlerinde genellikle kadınların yalnızlıklarını ele almıştır. Örf ve adetlerin, alışkanlıkların rahatsız ettiği kadınları anlatır.
“Topal Koşma” adlı hikâyesinin genişletilmiş biçimi olan “Korsan Çıkmazı” romanında birlikte büyümüş ve Korsan Çıkmazı adlı sokakta oturan iki arkadaşın hatırlayışlarla duygularını ve geçmişlerini bilinçaltı yöntemiyle anlatır.
“Korsan Çıkmazı’ı romanıyla 1962 Türk Dil Kurumu Roman Ödülü, “Bir Kara Derin Kuyu” adlı hikâye kitabıyla 1990 Sait Faik Hikâye Armağanı’nı almıştır.
Eserleri
— Hikâye: Bozbulanık, Topal Koşma, Menekşeli Bilinç, Dumanaltı, Bir Kara Derin Kuyu, Yandırma
— Roman: Korsan Çıkmazı, Boşlukta Mavi