RIFAT ILGAZ (1911—1993)
Şairliğe adımını 1927 yılında atan, halk şiiri tarzında bireysel duygularını dile getiren ilk şiirlerinden sonra 1940’tan itibaren toplumsal gerçekçilik tarzını benimseyerek fakir insanların acılarını ve sevinçlerini konu edinen mizah, yergi ve eleştirel ögelerle yüklü şiirler kaleme almıştır.
Türk edebiyatının önemli gülmece (mizah) yazarlarındandır.
Eserlerinde yoksulların yaşamını, mizahi ögelerle yansıtmıştır.
Toplumcu şiirle edebiyata başlamışsa da edebiyatımızdaki yerini “Hababam Sınıfı” belirlemiştir.
Eserleri
— Roman: Hababam Sınıfı, Bizim Koğuş (Pijamalılar), Karartma Geceleri, Sarı Yazma, Karadeniz Kıyıcığında, Meşruti- “Asılı” yet Kıraathanesi, Yıldız Karayel, Hababam Sınıfı İcraatın İçinde, Halime Kaptan
— Hikâye: Don Kişot İstanbul’da, Kesmeli Bunları, Radarın Anahtarı, Saksağanın Kuyruğu, Nerde 0 Eski Usturalar, Şevket Rıfat Ilgaz Usta’nın Kedisi, Geçmişe Mazi, Garibin Horozu, Altın Eskicisi, Palavra, Tuh Sana, Hababam Sınıfı Baskında, Hababam Sınıfı Uyanıyor, Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı, Rüşvetin Alamancası, Çalış Osman Çiftlik Senin, Sosyal Kadınlar Partisi
— Tiyatro: Hababam Sınıfı, Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı, Hababam Sınıfı Uyanıyor, Hababam Sınıfı Baskında, Karadeniz Kıyıcığında
— Şiir: Üsküdar’da Sabah Oldu, Karakılçık, Yarenlik, Sınıf, Yaşadıkça, Soluk Soluğa, Güvercinim Uyur mu, Kulağımız Kirişte, Ocak Katırı Alagöz, Devam, Uzak Değil
Hababam Sınıfı: Kendi yaşantısından izler taşıyan eser, parasız yatılı okuyan öğrencilerin yaşayışlarını, eğlencelerini, sorunlarını mizah yoluyla sergileyen bir romandır.
Karartma Geceleri: 1944 yılı ortalarında II. Dünya Savaşı’nın sona ermesinin yaklaştığı zamanı sergileyen eserde savaşa katılmayan ülkelerin kendi payına düşen yoksulluk ve acılar, sanatçı ve aydınların durumu üzerinde durmuştur Savaş ortamının içinde romanın kahramanıyla kendisini özdeşleştirerek umudunu yitirmeyen genç bir sanatçı olan Mustafa Ural’ın serüvenini anlatır.