NECATİ CUMALI (1921—2001)
Birinci Yeni etkisindeki iIk şiirlerinden sonra şiirini yaşantı üzerine kurmuş, ardından yaşama sevinci, tabiat, aşk, özlem ve bazı toplumsal temalara eğilmiştir
Roman ve öykülerinde kasaba ve kırsal kesim insanlarının sorunlarını işlemiş, daha çok Ege Bölgesi’ndeki insanları anlatmıştır.
“Tütün Zamanı” (Zeliş), “Acı Tütün” ve “Yağmurlar ve Topraklar” romanları Batı Anadolu’nun (İzmir—Urla) toprak ve tarımla uğraşan insanlarının sorunlarıyla ilgilidir
“Acı Tütün”de aşk ve töre ön plandayken, “Acı Tütün” ile “Yağmurlar ve Topraklar”da aşk ve töre ekonomi ve politika ile birlikte gelişir.
Birçok eseri sinemaya uyarlanmış veya dizi film yapılmış: Dila Hanım, Susuz Yaz, Boş Beşik, Ay Büyürken Uyuyamam hikâyesi Metin Erksan yönetmenliğinde sinemaya aktarılmış ve 1962 Berlin Film Festivali’nde Altın Ayı Ödülü alarak Türkiye’ye sinema alanındaki ilk uluslararası ödülü kazandırmıştır.
Eserleri
— Şiir: Kızılçullu Yolu, Harbe Gidenin Şarkıları, Mayıs Ayı Notları, Güzel Aydınlık, Denizin İlk Yükselişi, İmbatla Gelen, Güneş Çizgisi, Yağmurlu Deniz, Ceylan Ağıdı, Aç Güneş, Bozkırda Bir Atlı, Aşklar Yalnızlıklar (toplu şiirler I), Kısmeti Kapalı Gençlik (toplu şiirler II)
— Öykü: Yalnız Kadın, Değişik Gözle, Susuz Yaz, Ay Büyürken Uyumam, Makedonya 1900, Dila Hanım, Yakup’un Koyunları, Aylı Bıçak, Revizyonist, Kente İnen Kaplanlar
— Roman: Tütün Zamanı (Zeliş adıyla-1971), Acı Tütün, Aşk da Gezer, Viran Dağlar, Yağmurlar ve Topraklar, Uç Minik Serçem
— Oyun: Oyunlar 1 (Boş Beşik, Vur Emri, Ezik Otlar); Oyunlar 2 (Susuz Yaz, Tehlikeli Güvercin, Yeni Çıkan Şarkılar); Oyunlar 3 (Nalınlar, Masalar, Kaynana Ciğeri); Oyunlar 4 (Derya Gülü, Aşk Duvarı, Zorla İspanyol); Oyunlar 5 (Gömü, Bakanı Bekliyoruz, Kristof Kolomb’un Yumurtası ); Oyunlar 6 (Mine, Yürüyen Geceyi Dinle, İş Karar Vermekte), Yaralı Geyik, Dün Nerdeydiniz, Bir Sabah Gülerek Uyan, Vatan Diye Diye, Devetabanı