MEMDUH ŞEVKET ESENDAL (1883-1952)
Edebiyatımızda Çehov tarzı hikâyenin yani durum / kesit hikâyesinin ilk temsilcisidir.
Hikâyelerinde “giriş—gelişme-sonuç” düzeni pek bulunmaz.
Kişilerin günlük yaşamda dikkat çekmeyen yönlerini anlattığı hikâyeleri ile tanınmıştır.
Romanlarında kendi ifadesiyle “topluma ayna tutan” bir sanatçıdır.
Hikâyelerinde güçlü gözlemciliğinin yanı sıra toplumsal yaşamdaki aksaklıklara değinmesiyle dikkat çekmiştir.
Eserlerinde konuşma dilini kullanmıştır.
Süslü anlatımdan kaçınan Esendal, edebiyatsız edebiyat yapmaktan yanadır.
Hikâyeyi gereksiz süslemelerden kurtarmıştır.
Eserleri
— Hikâye: Otlakçı, Mendil Altında, Hava Parası, Temiz Sevgiler, Veysel Çavuş, Kelepir, Ev Ona Yakıştı, İhtiyar Çilingir, Bir Kucak Çiçek, Bizim Nesibe, Gödeli Mehmet, Gönül Kaçanı Kovalar, Güllüce Bağları Yolunda, Sahan Külbastısı
— Roman: Ayaşlı ve Kiracıları, Vassaf Bey, Miras